Skattkammarön är Paul Garringtons nästa premiär efter Mamma Mia!

25.08.2016 kl. 10:15
Regissören Paul Garrington är för andra gången på Svenska Teatern. Det var Paul som satte upp succén MAMMA MIA! Nu är han tillbaka som regissör för höstens stora familjepjäs Skattkammarön.

 

FEM FRÅGOR till regissör Paul Garrington

 

1. Kan du berätta lite om Skattkammarön.

- Det är ett spännande äventyr för alla åldrar. I England växte vi upp med den här berättelsen. Den är definitivt en ”klassiker” i engelsk litteratur. Man kan kalla den för äventyrshistoriernas fader. De flesta piratböcker, filmer och äventyrsskildringar på havet är inspirerade av Skattkammarön. Det är en berättelse om drömmar och farhågor och om att växa upp, att bemöta sina rädslor och lära sig vem man kan lita på.

2. Vad i Skattkammarön väckte ditt intresse?

- Bara möjligheten att som regissör få gestalta den här berättelsen i den här omfattningen på scenen är en oemotståndlig uppgift. Bryony Laverys dramatisering är så fräsch och intressant. Den känns mycket modern och relevant, men samtidigt autentisk och trogen den ursprungliga tanken som finns i  Robert Louis Stevensons bok. För mig blev den här versionen ett svar på många önskemål. Jag älskar stora berättelser som kan hålla publiken i sitt grepp och ta dem på en fysisk och emotionell resa. Det kommer att bli pirater, en talande papegoja, en storm på havet, mycket musik och sång, svärdstrider och en skattjakt som är full av oväntade vändningar…

3. Är pjäsen också för vuxna?

- Det är definitivt ett äventyr för alla åldrar. Inom var och en av oss finns en inre äventyrare oavsett ålder. När du säger ordet “barnpjäs” så är det vanligtvis det sista dina barn vill se. De vill också ha historier som är välskrivna och skickligt berättade. Det vill vi alla. 

- Skattkammarön är rolig, läskig, spännande, magisk och förtrollande för barn. Men det finns också många saker som väcker intresse och engagemang för äldre. De utmaningar som Jim möter är ibland väldigt skrämmande. Hon måste ta snabba beslut för att överleva en situation och samtidigt förbli sann mot sig själv.

4. Är historien relevant för oss idag?

- Ja, historien har många bottnar. Den berättar till exempel om vikten av vårt hem och känslan för hemmet. Trots att vi kanske är på väg långt bort finns hemmet alltid där. Jim lär sig på vägen att hem betyder så mycket mer än den fysiska platsen. Hemmet representerar de värden som hon måste sträva efter för att ta sig igenom allt – en känslomässig förankring på ett stormigt hav. Vi lever i ett Europa med allt fler hemlösa människor som söker känslan av ett hem. Så visst, inom alla klassiker kan man dra paralleller till idag. Vi ser till exempel hur piraterna är fördärvade av girighet, hur deras beroende av pengar gjort dom galna. Det känns också samtida. Piraterna var terrorister av sin tid, civilisationens fiender. Mytbildningen och rädslan för deras terror var deras främsta vapen.

5. Du regisserade MAMMA MIA! Är det någonting du nu vill skaka av dig? 

- Nej, jag är otroligt stolt över MAMMA MIA! Det var en häpnadsväckande  och inspirerande upplevelse att sätta upp den här i Helsingfors.  Vårt team njöt verkligen av att arbeta med personalen på Svenska Teatern, så det är en heder att igen få komma hit och skapa något nytt för publiken i detta vackra teaterhus. Vi har en stor talangfull ensemble med en blandning av unga och mer erfarna. Jag har också en stor grupp av kollegor som skapar musik, koreografi och vilda strider.  Det är roligt att vara med om detta äventyr tillsammans.

 

Text: David Lindström

För att bättre förstå våra besökare samlar vi och våra samarbetspartners information om ditt besök med hjälp av cookies. 
Läs mer.

close