- Lars Norén är en mästare på rak och rolig dialog

30.08.2018 kl. 12:15
- Lars Norén är en dramatiker som är helt unik på att skriva dialog... han gör det med en oerhörd kärlek och ömhet, och inte minst humor... När vi spelade i Malmö var det en skrattfest utan dess like... Noréns pjäser är väldigt lättillgängliga, det man ser är det man får, säger Ulrika Josephsson.

 LÄS OM PJÄSEN / KÖP BILJETT

Svenska Teatern har inlett ett unikt samarbete med fem stora teaterhus. Producent och initiativtagare är det nya omtalade Jupither Josephsson Theatre Company. Möt eldsjälen bakom projektet, Ulrika Josephsson. Vi gjorde en intevju i närheten av Malmö Stadsteater bara en timme innan urpremiären av Lars Noréns Episod.



Josephsson, som även är chef för Bergmanfestivalen på Dramaten,  väntar på oss med Joachim Thibblin och de andra teatercheferna på Malmö Stadsteaters scen Intiman. Stämningen är på topp. Mitja Sirén står utanför teatern och laddar inför premiären. Sirén är en av sex skådespelare som medverkar från varje teater. Josephsson talar engagerat om hennes och regissören Sofia Jupithers scenkompani, om samarbetet med Lars Norén och pjäsen som vi alla samlats kring.

Ulrika, vad är det med Lars Norén som tilltalar publiken tror du?

– Det är nog direktheten. Han skriver oerhört rakt och lättillgängligt. Det finns en bild av att Norén är litet svår, men då blandar man ihop saker. Ämnena kan vara svåra, men det är inte tungt. Han skriver med lätt hand, vilket gör att hans texter är otroligt lätta att ta till sig.

SE VIDEO NÄR ULRIKA BERÄTTAR OM EPISOD PÅ VÅR SPELÅRSÖPPNING

 

Josephsson talar lyriskt om Norén. Det märks att hon älskar att jobba med hans pjäser.

– Om man vill ta med någon på teater för första gången, skall man välja en Norénpjäs. Man behöver aldrig några förkunskaper, det är otroligt lättillgängligt och rakt. Norén har blivit så stor för att han har ett absolut gehör för dialog. Igenkänningsfaktorn blir hög och så är det ju så fantastiskt roligt.

– Norén är så obarmhärtig i sin blick på oss människor. Det är våra tillkortakommanden han gestaltar på scenen i sina texter, men han gör det med en sådan ömhet och kärlek att också det svåra kan vara underhållande, säger hon.

Josephsson tror att det är just den svarta humorn som drar till sig också en stor ung publik. Hon har märkt att de gillar Norén speciellt mycket.

Hur och varför bildades scenkompaniet Jupither Josephsson?

– Idén dök upp för rätt många år sedan. Jag hade jobbat länge med Lars Norén på Riksteatern. Det hände att folk frågade om inte vi skulle grunda en teater ihop, men jag tyckte inte att Stockholm behöver ytterligare en underfinansierad teater, skrattar Ulrika Josephsson.

Tillsammans började de fundera på frågan, vad är en teater? Är det en byggnad? En text? Skådespelare? Tankar kring internationellt samarbete hade också funnits ett bra tag.  Josephsson tog sedan anställning på Folkteatern och där lärde hon känna Jupither.

– Vi fann varandra direkt både som personer och yrkesmänniskor! Under några år var vi med i 'Cities on Stage', ett stort EU-projekt där många internationella kontakter knöts. Vi fick också starka upplevelser av att möta publik i ett annat land med Lars Noréns text, som ju var väldigt förankrad i Göteborg. Vi kommer till Madrid, och så säger de till oss att vi gjort en pjäs som handlar om dem. Det känns fantastiskt då en text får ett annat liv i en ny miljö, säger hon.

Josephsson och Jupither lämnade så småningom Folkteatern. Idén om en ny teater kom upp till ytan igen och de bildade det fristående scenkompaniet Jupither Josephsson. Idén var att inte ha något teaterhus eller anställa skådespelare. De ville bygga allt på samarbete med andra teaterhus. Deras första produktion drog igång år 2014.

– Den hette Tigern, och för den hade vi fem olika samproducenter. Samarbetet ger oss en helt annan rörlighet och frihet. Vi blir inte lika låsta av praktiska hinder som man lätt kan bli på en institution. När man sätter ned så mycket engagemang, tid och arbete på en pjäs, så kanske den kan spela max tjugo gånger på en teater. Vi vill ju att den teaterkonst vi skapar ska nå ut till så många som möjligt. Med vår samarbetsform får pjäser ett mycket längre liv över många nationella gränser och i många olika teaterhus. Det ger en enorm drivkraft, säger hon.

– Det är samma sak med Lars Noréns Episod. Den kommer att möta en publik i Helsingfors, Uppsala, Stockholm och Bergen. Dessutom skall den på Riksteaterturné runt om i Sverige. Det är fantastiskt!



Radarparet Jupither och Josephsson har arbetat med ett otal Norén-pjäser. Ofta med, men även utan Norén själv. Episod är kompaniets tredje projekt. Det är också första gången duon samarbetar med Svenska Teatern.

Sofia Jupither är liksom inne i Noréns universum. Lars har stor tillit till Sofia och hennes öra för hans material. Hon har regisserat många av hans pjäser och nu också Episod.

Hur ser du på samarbetet med Svenska Teatern och de andra fem teaterhusen?

– Det är jätteroligt att vi har fått ett sånt förtroende med så många stora aktörer. Att det blev Svenska Teatern var nästan en slump. Jag var i Helsingfors för att se en föreställning på Klockriketeatern då jag träffade Joachim Thibblin. Det ledde till ett lyckat gästspel med Tigern på Esbo Stadsteater, där Joachim var chef. Samarbetet gav mersmak och vi ville göra något mer tillsammans – det var i samma veva som han skulle lämna Esbo och ta över chefskapet på Svenska Teatern. Jag tyckte det vore fint om vi kunde fortsätta samarbetet på Svenska Teatern, så vi fick jobba väldigt snabbt för att hinna få till det. Och nu är vi här, ler Josephsson. 

Varför heter pjäsen “Episod”?

– Det är ett så himla bra namn, för det är en ganska kort pjäs. Det är verkligen som att man plötsligt tittar in i sex människors liv under en husvisning där allting på något sätt sätts på sin spets. Huset blir symbolen för så mycket, fast på många olika sätt beroende på genom vilket pars ögon vi ser historien. Det är en episod i de här människornas liv med en oerhört smart dialog.  

 
VEM ÄR ULRIKA JOSEPHSSON OCH SOFIA JUPITER?

• Ulrika Josephsson har arbetat inom scenkonstområdet sedan mitten av 80-talet, med uppdrag som chefsproducent för Riksteaterns konstnärliga avdelning Riks Drama, med Lars Norén som konstnärlig ledare och som vd och konstnärlig ledare för Folkteatern i Göteborg.
• Sofia Jupither är en teaterregissör som har varit verksam på bland annat Dramaten, Stockholms Stadsteater, Folkteatern i Göteborg och Nationaltheatret i Oslo. Hon har hyllats för sina uppsättningar av bland annat Lars Noréns och Jon Fosses verk och även vunnit både Svenska Dagbladets Thaliapris och Heddaprisen.

Jupither & Josephsspn Theatrecompany

LÄS ÄVEN Svenska kritikerna tokhyllar vår uppsättning av Episod

 LÄS OM PJÄSEN / KÖP BILJETT

För att bättre förstå våra besökare samlar vi och våra samarbetspartners information om ditt besök med hjälp av cookies. 
Läs mer.

close